Det här med att "äntligen" fylla 18...

Jag och Josefin hade en lång diskussion kring det här ämnet för ett tag sen.
Dagen innan man fyller 18 går man nervöst och uppspelt och väntar tills klockan slår över till frihet. Man blir äntligen myndig, man får äntligen köpa cigg själv, man får äntligen gå på krogen, man får köpa folköl, köpa ut tobak till folk, man kan skolka hur mycket man vill utan att någon jävel behöver få reda på det, man får rösta, man får tatuera och pierca sig, man får ta körkort, byta namn, adoptera och gifta sig. "Wow, nu börjar livet" tänkte jag. Men oj, så fel jag hade.
Speciellt när det gäller krogen. Dom enda dagarna vi 18-åringar kan dra ut är på veckodagar, på helger är det hemmafester eller lokalpubar som gäller. Varför då? Jo för att alla jäkla krogar höjer åldersgränsen till minst 19! Vad i helvete är det som är så speciellt med 19? Varför just 19? 20? 21? Är vi nyblivna 18-åringar helt plötsligt inte vuxna längre? Betraktas vi som barn bara för att generationen innan oss börjar bli gamlingar? Varför ska vi straffas för det och behöva stanna hemma på helgerna, helgerna vi i så många år sett fram emot, helgerna då vi får köpa öl på krogen!
Numera, helgerna då vi inte kommer in på krogen för vi är bara 18.
Handlar det om att vi inte kan festa som 25-åringar? För vi är nog jäkligt mycket mer party än dom. Och om det är tvärtom, att vi är all over the place och bara är jobbiga, så kan vi mycket väl vara lugna och sansade bara för att få träffa folk och ha trevligt.
This drives me nuts, I tell you.
Snart höjs väl gränsen på cigg till 20, och året jag fyller 20 lär gränsen på systemet ligga på 25.
I would'nt be suprised.

Cigg har jag alltid kunnat köpa själv, jag vill inte ha körkort, min röst betyder inget i valet, jag funderar inte på att byta namn, jag hatar folköl, jag ska inte gifta mig än på ett tag och jag vill för fan inte adoptera en jävla unge!
Jag vill dansa runt på krogen med en öl i handen istället för att sitta i en soffa med massa fulla fjortisar som ligger och spyr efter en cider. Jag är klar med sånt. Jag är vuxen, tror jag.


response

comment:

name:
remember me

e-mail:

blog/website:

comment:

Trackback
RSS 2.0